در خیابان­ های هر کجا

منتشرشده: 28 نوامبر 2010 در بوکاوسکی
برچسب‌ها:

فایل شنیداری: در خیابان های هر کجا/ شعر از چارلز بوکوفسکی/ ترجمه و اجرا: طاهر جام برسنگ

کار مزخرفی است البته
که یک بعد از ظهر یک­ شنبه
در حالی که آبجو گرم می ­نوشی
تقلا کنی برای چفت و بست کردن طرح قدیمی یک شعر،

اما بهتر است از این که

فقط در کونۀ سیگاری
هستی داشته باشی.
مردم بی­ توجه ­اند،
اما به رغم توصیفی ضعیف
گرشوین
[1]در رادیو
می­ کوبد و دعا می­ کند
تا راهی به بیرون بیابد
روزنامه را خوانده ­ام
خودکشی­ ها را
و سبز برخی از درخت­ ها را
چون شاعر طبیعیت

در آخرین قطعه ­اش؛

به دقت یادداشت کرده ­ام.
و

دانگ دانگ

به بیرون راه پیدا کردند
کودکان نوپا،
بعضی از آن­ها آماده می­ شوند
که اینجا بنشینند
و همین کار من را بکنند
با آبجوی گرم، گرشوین مرده
شکمی چربی آورده.

آتلانتا[2] چون سر خدای داخل پنجره
با سیبی در دست، یخ زده
اما دست آخر
همۀ ما
تا حد مرگ
فریب می­ خوریم
سودائی بی­ سود
چون عهد عشاق.

موزیک رادیو به آخر رسید
و تلفن زنگ زد
و صدای زنی که گفت
«امشب بی­کارم»
مالی نیست البته
اما من هم مالی نیستم

مشتعل از شور جوانی
زمانی فکر می­ کردم
که می­ توانم اسبم را در خیابان­ های هر کجا هی کنم
اما همان اول اسبم را از پشت
با تیر زدند

پرسید: «سیگار داری؟»
گفتم: «بله، دارم سیگار.»
پرسید: «کبریت؟»
«آنقدری که بشود رم را به آتش کشید.»
«ویسکی؟»
«آنقدر که یک می­ سی­ سی­ پی رنج را بشوید.»
«مستی؟»
«هنوز نه.»
خیال داشت به دیدارم بیاید،
عالی؛
یک برگ انجیر
و یک گرز کوچک
و
به شعری که مشغولش بودم نگاه می­ کنم

من می­گویم
وقتی که ظهر به روزمزدان حاشیۀ سالی­یا رسید
کوچه ­های پائین به ریشۀ خود در خورشید می­ رسند…

کس شعر،
کاغذ را
یک بار، دو بار، سه بار
جر می­دهم
پی کبریت می­ گردم و یخ
داغی و برودت
بعضی از مردها
بهتر از آن چه خلق می­ کنند
حرف می­ زنند
و برای بعضی از آن ها
زن؛
هر زنی تقریبن،
یک منجی است
برای خلاصی از نیمکت­ های پارک.
پائین جاده
پرنده
منتظر موش است و چرخ ماشین­ ها
می­ دانم که ترکت کرده­ ام
یخ­ ها چون شمش­ های بدل
در پارچ می ­لغزند
و حالا دیگر دارند
الکس سریابین
[3] پخش می­ کنند
که بهتر است البته
اما برای من
چندان فرقی نمی­ کند.

 

[1] Gershwin

[2] Atlanta

[3] Alex Seriabin

پاسخی بگذارید

