شعر سوئد/ سونیا اُکه ‌سون Sonja Åkesson

منتشرشده: 17 فوریه 2011 در ادبیات سوئد
برچسب‌ها:, , ,

سونیا اُکه‌ سون، شاعر، نوول‌نویس، تصویرگر کتاب و ترانه‌سرای سوئدی در تاریخ 19 آوریل ۱۹۲۶در استان گوتلند سوئد متولد شد و در ۵ مه ۱۹۷۷ در اثر سرطان کبد درگذشت. اولین دفتر شعر سونیا اُکه‌سون، Situationer، «موقعیت‌ها» در سال ۱۹۵۷ منتشر شد. کودکی و نوجوانی خود را در استان گوتلند گذراند و از سال ۱۹۵۱ پایتخت نشین شد. سونیا که به دلیل شرایط بد اقتصادی خانواده مجبور به ترک تحصیل شده بود با کارهائی چون پیشخدمتی رستوران، شاگردی مغازه و تلفنچی گری امرار معاش کرد. در شعرهایش با زبانی صریح و غیرتصنعی از اوضاع اجتماعی انتقاد می‌کرد و روزمره‌گی‌ها را شرح می‌داد. از نگاه منتقدان، شکوفائی شعر سونیا اوکه‌سون با انتشار دفتر شعر Husfrid «آرامش خانگی» در سال ۱۹۶۳رخ داد. شاعر در این دفتر جامعه‌ای که باعث پیدایش زنان معاصر شده بود را به باد انتقاد می‌گیرد و از رومانتیسم ساختگی و تقلبی مجله‌های هفتگی زنانه، پارودی می‌سازد. شعرهایش به شدت مورد استقبال جنبش نوخاستۀ زنان آن زمان قرار گرفت. دو شعری که می خوانید از دفتر شعر Vara Vit Mans Slav، «بردۀ مرد سفید بودن» انتخاب و ترجمه شده اند.

 بیرون خورشید می­درخشد

در سومین روز هستم
(دقیقۀ سه­هزار و هفتصد و شصت و نهم).
بیرون خورشید می­درخشد یا که بارانی است.
در چهارمین روز هستم
عفونت روح را خوابیده می­مکم
در پنجمین روز هستم.
در ششمین روز هستم
(دقیقۀ هفت­هزار و نهصد و هفتاد و هفتم).
در هفتمین روز هستم
بیرون خورشید می­درخشد یا که بارانی است.

 

 

صندلی هم نیست اینجا،
                         
 حتا
وقتی که می­آئی
و لامپ کم­نور را روشن می کنی، 
                                  
 من خوابیده­ام.
خواب سیگارهای نیم­سوخته
یا  گل­های زرد؛
گل­های زرد سرد مرداب را می­بینم
 یا بیاد می­آورم؛
طعمش را بیاد می­آورم.

 زمانم به زمان تو نمی­خورد
همین الان از مفهوم زمان چه درکی داری؟ 
دوستت دارم.

پاسخی بگذارید

