حماقت در چشم انداز/ چارلز بوکوفسکی

منتشرشده: 17 آوریل 2011 در بوکاوسکی
برچسب‌ها:, ,

فارسیِ این شعر بوکوفسکی به واقع بازیافتی است. دوستی که خود مترجمِ شعرهای بوکوفسکی است آن را در اعماقِ فیس بوک پیدا کرده بود و با نظری یک خطی که بر آن نوشته بود، باز این شعر را برایم زنده کرد. تاریخ اول اکتبر 2010 داره. یعنی حدودِ همون روزهائی که این وبلاگ عَلَمان شد. اصلن هم یادم نیست از کدام دفترِ شعرِ بوکه. توی این بامدادِ خماریِ پس از شبِ مستی، دل و دماغِ جستجو و ریسرِچ و مقولاتی از این دست ابدن نیست. می تونم حدس بزنم که از دفتر «پیانو را چنان بنواز مست…» نباشه. از دوستانی که بوکوفسکی خوانده اند و از منبع شعر آگاه درخواست می کنم که نام دفتر را در کامنت بنویسند و رسید دریافت دارند. در غیر این صورت هم خودم در یکی از همین روزها که مستی حسابی از سر پریده باشه آن را پیدا می کنم و احیانن اون بالا می نویسمش. به هر حال شعر را که می دونم حاصل ترجمۀ «اون لاین» هست از قرارِ زیره:

از خیابان­ های پشت و پسلۀ شهر آرام می­ رانم
به خانه­ ها نگاه می­ کنم
سطل­ های آشغال
به نرده­ ها
همه تخریب شده.
از ردیف انبارها و پستوها
رد می ­شوم
بعد به سمت بندر می­روم و پارک می ­کنم
از ماشین پیاده می­ شوم
در یک لحظه، قهوه­ ای سفارش می­ دهم
پشت میزی می­ نشینم
به ردیف کشتی­ ها نگاه می ­کنم
که به درازی کوچه­ اند و راه دریا گرفته­ اند
و به همۀ زن­هائی فکر می­ کنم که دیگر نیستند
و به این که چقدر مشتاقشان بودم
و به این که
چه وسعت معنائی داشتند برایم
وسیع ­تر از هر یک از این کشتی ­ها
و حالا با مردی دیگر گذران می­ کنند
یا تنها.
بلند می­ شوم، سوار ماشین، به طرف بقالی
شراب می­خرم، پرتقال
تربچه، پیاز تازه و دستمال توالت
به آدم­ هائی نگاه می­کنم که زمانی خطرناک می­ نمودند
ولی حالا دیگر  بی­ میل
چرخ خریدشان را هل می­ دهند
بی­ غر و لند، بی­ دعوا
کاملاً شکیبا.
حتا میدان­ های اسب­ سواری هم بسته بودند
یک جور تعطیلات.
سوار  ماشین می ­شوم با جنس­ ها
خیابان­ های پشت و پسله را،
که بچه­ ها در آن­ها مشغول یک جور بازی­ اند،
باز در می­ نوردم
بچه­ ها کوچه می­دهند که ماشین رد شود
نه فحش می­ دهند، نه سنگ پرت می­ کنند، کاملاً ساکت
بعد از ظهر
بی چیز قابل عرضی طی می­ شود
غروب می­رسد
نه صدای آمبولانسی
نه حتا
سگی مرده در خیابان.
شب سختی می­ شود،
با زنم بدرفتاری خواهم کرد،
و این بدرفتاری­ به هیچ وجه
نتیجۀ اشتباه او نیست.

پاسخی بگذارید

